Knäckebröd & Zweedse balletjes (deel 1)

Hej! hur mår du?

Het is al weer een tijd geleden dat ik iets gepost heb, maar ik ben nu alweer een week terug van mijn vakantie naar Zweden en ik wilde het toch nog even met jullie delen! Het komt in meerdere delen, dus jullie hebben wat te lezen! Mycket läsglädje!

Dag 1

Vandaag zijn we vertrokken vanuit Bergharen (een dorp achter Nijmegen). Het plan is om vanavond al ergens in Denemarken te zijn, maar dat is misschien wat optimistisch. We rijden zo’n 570 km richting puttgarden. Hier vertrekken wij met een boot richting Denemarken. Het uitzicht op de boot is echt fenomenaal: we hebben een geweldige zonsondergang. Het is ons toch gelukt om aan het einde van de dag in Denemarken te zijn. Rond 10/half 11 checken wij in op de eerste camping waar wij verblijven: dit is de Nysted strand camping. We lopen nog even een rondje over het strandje en gaan dan de eerste nacht in.

zweden 2

Dag 2

We staan op in Denemarken (nog steeds gek)en de vakantie kan nu echt beginnen. We ontbijten even rustig, lopen nog wat over een pier en checken daarna uit. Rond een uur of 12 zijn wij up and running naar de volgende locatie. Rond een uur of 3 ’s middags komen wij aan in Ishoj, dit is een kleine strandplaats vlakbij Kopenhagen. Hier lopen wij ook nog even over het strand, maar vandaag is het wat aan de koude kant. We checken in bij onze 2e camping: dit is de Tangloppen camping. De vrouw die ons incheckt kende 3 woorden Nederlands: slagboom, slagroom en goedendag. Ze spreekt verder vloeiend Engels en wist ons leuke tips te geven over Kopenhagen. Ik vind het een super fijne camping met een warm onthaal. We eten een soepje voor de lunch en duiken nog even Kopenhagen in. Het Ishoj station is ongeveer 2 km lopen en vanuit hier pakken wij de trein, dan is het ongeveer een kwartiertje naar het Centrum. Vanuit Kopenhagen Centraal lopen we direct Tivoli in. Hier spenderen wij de rest van de avond tot het park sluit.  We eten fish & chips en gaan zelfs nog even in een achtbaan. Voor de achtbaan haal je losse kaartjes, dus niet zoals je gewend bent bij de efteling waarbij je een entreeticket haalt en vervolgens overal in komt. Hier betaal je ongeveer 12 euro entree (voor 2 personen) en haal je dus nog losse kaartjes per attractie, meer een soort kermis dus. De achtbaan waar we ingingen was voor mij om mee te beginnen niet zo denderend, omdat mijn beugel los schoot! (Gelukkig zat ik nog een klein beetje vast, maar had wel het gevoel dat ik door mijn stoel vloog.) Toen ik instapte zat de beugel zo vast dat ik nauwelijks kon ademen. “Prima’: dacht ik. “Dan zit ik in ieder geval goed vast.” Niets was minder waar toen bij de eerste daling de beugel los schoot. Ik dacht echt even: “Dit is het dan, daar ga ik dan.” Gelukkig heb ik het overleefd, anders typte ik dit nu niet. Ik denk wel dat ik pretparken voorlopig even oversla.

zweden 4

Dag 3

Dag twee waarop wij wakker worden in Ishoj. We halen wat broodjes op voor het ontbijt (die konden we de dag van te voren alvast bestellen bij de receptie), we ontbijten wat en maken ons klaar voor onze tweede, dit keer volle dag in Kopenhagen. Als we aankomen op Kopenhagen Centraal begint gelijk onze route. We hebben via een travel guide, genaamd: 100% travel (tegenwoordig ‘ time to momo’) een uitgestippelde stadsroute gevonden langs mooie bezienswaardigheden, musea, eettentjes en winkels. Zo gaan wij aan het begin van de route een museum in met verzamelwerken van Carlsberg, Denemarkens grootste bierbrouwerij: de heer Carlsberg was voor lange tijd ook één van de rijkste Denen. Hierin staan beelden en schilderijen uit verschillende tijdperken, waaronder ook mummies en 18e eeuwse schilderijen gebaseerd op werken van Nederlandse grootheden zoals Rembrandt en Hugens. We lijken ons geen moment te vervelen in dit wat pittoreske museum. Als we klaar zijn gaat onze route verder en komen we onder andere een leuke koffietent tegen (‘The living room’) en komen we langs het grote winkelplein. Een stukje verder van het winkelplein kun je een boottocht maken. Als een stel echte toeristen besluiten wij dit te doen om een beter beeld te krijgen van de kanalen en de geschiedenis van Kopenhagen. Het is een erg leuke tour, het Deense meisje die de tour leidt is erg grappig. Als we klaar zijn, lopen we nog even door de rest van het gebied richting het oh zo bekende Nyhavn. Hier maken we als wederom echte toeristen uiteraard ook echte toeristenfoto’s. Soms moet dat kunnen toch?! Als we eenmaal alles gezien en bewonderd hebben, keren wij terug naar de camping, maken voor onszelf een heerlijke campingmaaltijd op ons 2 pits gasstelletje en duiken vroeg het bed in om zo de volgende dag weer verder te kunnen.

nyhaven

Dag 4

De 4e dag van onze trip vertrekken wij via de Bron/Broen/Bridge naar Malmö. Het is een indrukwekkend staaltje werk. In Malmö vinden we een standplaats voor ons camperbusje langs de baai van de zee. Best prima, niks op aan te merken. We moeten alleen wel even van de plaats af, omdat we besluiten met de bus naar het centrum te rijden. Hier parkeren wij in een P-Hus oftewel de parkeergarage. We doen nog één van de routes uit het 100% travelboekje, want veel mensen die Kopenhagen bezoeken doen vaak een dagtrip naar Malmö met de trein. Dit omdat het vanuit Kopenhagen centraal supergoed bereikbaar is. Het is een leuke stad, maar na 1 dag heb je het wel gezien. Ik moet toegeven dat ik deze dag niet zo lekker in mijn vel zat, dus deze dag viel me wat zwaar. De vermoeidheid begon op te spelen en ik was iets minder lief tegen mijn vriend (Sorry schat).
Desalniettemin wel genoten van een heerlijke kop koffie in een schattig koffiehuisje (dankzij onze route) en we kijken de WK-wedstrijd Zweden – Engeland in een park vol met Zweden. Na de wedstrijd vertrekken wij rustig naar de parkeerplaats waar we overnachten (we hebben hier elektriciteit, een douche. Het is een soort camping, maar dan gewoon op een parkeerplaats).

bron

Dag 5

Vanuit Malmö vertrekken wij richting het noorden. Het hoofddoel is om binnen een paar dagen in Stockholm te zijn, maar we willen het rustig aan doen. We eindigen op een plekje in het bos naast een groot meer, dit is een plekje waar je kan ‘wildkamperen’. Het was ons wel toch iets te ‘wild’ en we besluiten naar een camping te gaan. Dit bleek echter niet zomaar een camping te zijn, maar een outdoor activiteitencentrum. Hier waren wel 2 hele campingspots en 2 huisjes waar je kon overnachten. Verder konden hier kano’s, kajakken en bootjes gehuurd worden en kon je activiteiten doen zoals schieten en voetbalgolf. Nadat we gesetteld zijn, besluiten we nog een kano te huren en het meer op te gaan. Moet zeggen dat ik het daar wel een klein beetje zwaar mee had. Gelukkig had ik een sterke man bij me die wel wist hoe het moest en zijn we niet verdwaald geraakt. We stoppen nog even om te chillen op een eiland wat in het meer ligt. Daarna gaan we weer terug. Al met al toch zijn we er toch 2 uur mee bezig geweest en gaan we met een voldaan gevoel richting bed.

kano

Dag 6

Eindelijk sta ik op met een uitgerust gevoel, omdat we niet onze camper uitgebrand worden en dat is echt heerlijk! We hebben een rustige start van de dag en bedenken wat we nog willen doen op deze geweldige plek. We besluiten een wandeling te maken die staat aangegeven op een bord met wandelroutes vlak naast onze camper. Alsof we getrainde wandelaars zijn gaan we op pad, maar bedenken al gauw dat 12 km misschien wel een beetje teveel van het goede is: er is alleen geen weg meer terug. Ondanks dat mijn ongetrainde lijf een beetje tegenstribbelde en ik ramgek werd van de om mij heen zwermende vliegjes (zo erg stink ik nou toch ook weer niet),  heb ik best genoten van deze wandeling. Toen we terug waren en ons opgefrist hadden, begon het na een tijdje te regenen. Dit heeft wel even geduurd, maar het was totaal niet erg. De verkoeling was fijn en omdat we in een bosrijk gebied zaten hoorden we het onweer toch anders dan dat we hier in Nederland hebben gehoord. Dit was toch wel een hele ervaring! Wanneer de storm is gaan liggen, besluiten we om een sauna aan te knallen die ook een paar meter van onze camper staat. Deze mochten we gratis gebruiken en we moesten hem zelf opwarmen. Na een kwartiertje sauna nemen we een frisse duik in het meer en zo gaan we even door. Hierna gaan we met een warm gevoel naar bed.

Dag 7

We verlaten deze geweldige plek redelijk vroeg om naar onze volgende camping te gaan. Het is ongeveer 3 uurtjes rijden, maar we komen best vroeg aan. We zijn wel wat moe, dus het is niet erg dat we het even rustig aan kunnen doen. Vandaag is een wat grauwere dag en ik heb dan ook een lange broek aan getrokken. De camping ligt aan één van de grootste meren van Zweden, namelijk het Vättern. Het is echt schitterend, maar door de wind en de wolken is het wat te fris voor nu. Naarmate de dag vordert, wordt het gelukkig wel wat warmer en nadat we een dutje gedaan hebben ruilen we onze lange broek om voor een korte broek. Daarna maken we wat avondeten. In de avond, rond een uur of 9/10, vertrekt er een elandentour. We vinden het alleen wat aan de dure kant dus besluiten zelf op pad te gaan. We pakken de camper in en gaan naar een stuk bos waar wel eens elanden gezien waren volgens de campingeigenaar. Na ongeveer 15 minuten lopen komen we uit bij een stukje open vlakte waar een hoogspanningsmast doorheen loopt. “Wat is dat?” hoor ik mijn vriend zeggen en verdomd daar staat hij dan! We proberen dichterbij te komen, want hij is zeker nog 400 meter verder dan waar wij staan. Het is dan ook wel even een geklooi om rustig door het hoge gras en begroeiing van de vlakte door te komen richting de eland. Uiteindelijk blijven we op een afstand van ongeveer 150 meter van de eland staan. Hij kijkt ons aan, wij kijken hem aan. Nadat we dit moment in ons opgenomen hebben, besluiten we terug te gaan en de eland vervolgt ook weer rustig zijn eigen weg. Wat een ervaring! (Elanden spotten is namelijk nog best lastig, we hadden erg geluk met het weer maar normaal zijn ze niet zo makkelijk te vinden). We maken de wandeling nog af, maar als we terugkomen op de camping is het al aardig laat en donker en duiken gelijk ons bed in.

zweden 1

Gepubliceerd door

blogvaneenmuts

Omdat mijn vriend mij vaak een muts noemt vanwege de velen boeken die ik lees en de plantjes die ik verzorg op mijn studentenkamertje, kreeg mijn blog de toepasselijke titel: Blog van een muts. Hier lees je dus van alles over het leven van een muts!